1-    هدف :

1/1- ایجاد موازنه میان خواسته ها و انتظارات و توجهات گروه های ذینفع و اتخاذ تصمیات مناسب  از طریق شناسایی و تعریف ذینفعان شرکت

2-    محدوده اعتبار:

1/2- این دستورالعمل در شركت …………. کاربرد دارد.

3-    تعاریف و مفاهیم :

1/3- ذی نفعان: افراد و گروه‌ها و سازمان‌هایی هستند که می‌توانند روی چشم انداز و مأموریت یک بنگاه اقتصادی تأثیر بگذارند. هم‌چنین  دستاوردها و خروجی‌های استراتژیک بنگاه، روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. ضمناً می‌توانند در زمینه‌ی عملکرد بنگاه، انتظارها و ادعاهایی داشته باشند و این انتظارات را [به وسیله‌ی اهرم‌های مختلفی که در اختیار دارند] اعمال کنند. این ذینفعان سازمانی منافع مشخصی از سازمان دارند و می‌توانند بر عملکرد سازمان تاثیر گذاشته یا از آن تاثیر بپذیرند.

1/4- نیاز (Need): نیازها الزاماتی اساسی هستند که برای وجود و بقا ضروری و لازم‌اند.

1/5- خواسته‌‌ها (Wants) برای برآورده شدن نیازهای خاص هستند. خواسته‌های انسانی که از توانایی و تمایل به خرید ایجاد می‌شوند، نیازهای انسان نامحدود است. بنابراین، برای رفع نیازهای نامحدود، فرد تمایل به محصولات، خدمات و روش‌ها مختلف دارد. به عبارت دیگر؛ تمایل به برآوردن نیازها، خواسته نامیده می‌شود

1/6- تقاضا (Demand): در صورت داشتن توانایی در تحقق خواسته ها، این خواسته‌ها می تواند به تقاضا تبدیل می‌شوند.

1/7- نقشه‌های ذینفعان : نمایشی بصری و ترسیم از نحوه ارتباط و سطح نفوذ ذینفعان کلیدی و تصمیم‌ گیر در سطوح کلان و خرد سازمان.

4-    مفروضات و مسئولیت ها:

4/1- شرح فرآیند های شناسایی و تعریف ذینفعان.

4/1/1-       اکتشاف و شناسایی ذینفعان

4/1/2-       شناخت اولیه ذینفعان

4/1/3-       تدوین نقشه ذینفعان سطح یک

4/1/4-      شناسایی و شناخت دغدغه ها و نیازها و توجهات ذینفعان و ارتباطات آنها (ورود تحلیل محیط استراتژیک و ریسک و فرصت های سازمانی)

4/1/5-      تحلیل و ارزش گذاری نیازها و دیدگاه های ذینفعان (view/ viewpoints )

4/1/6-      تدوین مدل توصیفی دیدگاه ها

دستور العمل شناسایی و شناخت ذینفعان سازمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *